Projectomschrijving Het stadsvernieuwingsproject stationsomgeving Aalst vormt een onderdeel van het grotere stadsproject ‘Filatures& Urban Fabric(s)’, i.e. het ‘Masterplan stationsomgeving Aalst’. Het stadsvernieuwingsproject wil als hefboom werken voor nieuwe stedelijke ontwikkelingen in de Denderomgeving doorheen het stadscentrum van Aalst. De algemene doelstelling voor deze Denderomgeving in dit kader is de realisatie van een ‘waterfront’ waarbij de Dender terug een volwaardig onderdeel wordt van het stedelijke leven. Voor de stationsomgeving is de algemene doelstelling de realisatie van een goed functionerend transferium met hoogwaardige dienstverlening voor alle gebruikers. De stationsomgeving wordt functioneel opgeladen met diverse stedelijke activiteiten. Het waardevol architecturaal, industrieel en stedenbouwkundig patrimonium moet door de uitvoering van deze plannen een duurzame toekomst krijgen.
Op 21 juni 2002 werd een overeenkomst getekend tussen de stad Aalst, de NMBS, De Lijn, Euro Immo Star, de Post en NV Amylum omtrent de strategische stedenbouwkundige studie stationsomgeving Aalst (GR 23 mei 2002).
Op 16 december 2003 werd de ruimtelijke ontwikkelingsvisie “Filatures & urban Fabric(s): Masterplan stationsomgeving Aalst”, opgemaakt door Christian Kieckens Architects, door de gemeenteraad goedgekeurd.
In het Masterplan worden diverse acties samengebundeld en geïntegreerd tot één samenhangend stedenbouwkundig plan. Om de realisatie van het plan mogelijk te maken zijn er 12 concrete deelprojecten gedefinieerd. Van de twaalf deelprojecten uit het Masterplan werden er 8 geselecteerd om onderdeel uit te maken van de aanvraag voor projectsubsidie ‘stadsvernieuwingsproject’. De aanvraag voor subsidie voor het stadsvernieuwingsproject stationsomgeving Aalst omvat die deelprojecten die gericht zijn op het realiseren of versterken van de linken voor fietsers en voetgangers tussen de wijk Sint-Elizabeth op rechteroever en het stadscentrum via het station op linkeroever.
Op 23 maart 2005 werd door de gemeenteraad een raamovereenkomst voor uitvoering van bepaalde delen van het stadsvernieuwingsproject stationsomgeving Aalst goedgekeurd. Deze raamovereenkomst werd tevens ondertekend door de NMBS-Holding en door De Lijn. De overeenkomst bespreekt onder andere de financiële verdeelsleutels voor een aantal deelprojecten binnen het Masterplan, de projectcoördinatie (Eurostation) en de projectsupervisie. Deze overeenkomst werd in 2010 verlengd voor de duur van 5 jaar waarbij Infrabel ,voorheen vertegenwoordigd door de NMBS Holding, volwaardige vierde partner geworden is. Op 26 mei 2015 werd deze raamovereenkomst een tweede maal verlengd door middel van een Addendum II en dit voor een termijn van opnieuw (maximaal) 5 jaar. Hetzelfde gebeurde in mei 2020. De Lijn verliet het partnerschap gezien alle deelprojecten waartoe zij partner waren gerealiseerd zijn intussen. De samenwerking tussen NMBS en de Stad Aalst loopt nog verder totdat ook het deel van de private ontwikkeling (op eigendom van NMBS) uitgevoerd is.
In zitting van 31 januari 2012 werd door de gemeenteraad de sterkmakingsovereenkomst goedgekeurd tussen de stad Aalst, de NMBS-Holding en de NV Denderoever met het oog op de ontwikkeling van de site Pendelparking en de aanleg van de Nieuwe Tragelweg. Beide realisaties zijn een essentieel onderdeel van het stadsvernieuwingsproject, anderzijds valt de realisatie van de nieuwe ontsluitingsweg niet binnen de afspraken van de raamovereenkomst en is enkel het publieke deel van de ontwikkelingen op de pendelparkingsite opgenomen binnen deze raamovereenkomst. Een nieuwe overeenkomst, met inbegrip van de betrokken private partner (besix-breevast = NV Denderoever) drong zich dan ook op.
Het is de ambitie van de Stad Aalst om de integrale Tragelsite op een optimale wijze te ontwikkelen als nieuw stadsdeel. Daartoe werd door de Stad Aalst een conceptsubsidie verworven van de Vlaamse Gemeenschap, Team Stedenbeleid. In 2011 werd, met tussenkomst van het Team Stedenbeleid, door de Stad Aalst studiebureau Palmbout Urban Landscapes aangesteld om een ruimtelijke en functionele invulling voor te stellen van de Tragelsite.
In mei 2012 werd de conceptstudie Tragelsite afgerond, het eindresultaat werd op 22 mei ter kennisgeving toegelicht aan de gemeenteraadsleden. Het eindrapport van Palmbout bevatte 2 voorstellen voor het tracé van de nieuwe ontsluitingsweg, zijnde een “zijtracé” en een “middentracé”. Uit deze tracés werd door de gemeenteraad op 26 juni 2011 gekozen voor het “zijtracé”, wetende dat dit tracé zich situeert ter hoogte van de bestaande baanwinkels en eigendommen van WDP (Warehouses De Pauw).
De gemeenteraad heeft op 22 mei 2012 de convenant goedgekeurd tussen de stad Aalst en het AGSA (Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Aalst) waarbij de algemene leiding van het Project Tragelsite is toevertrouwd aan het AGSA. Het AGSA gaf studiebureau Palmbout Urban Landscapes een bijkomende opdracht tot opmaak van een schetsontwerp voor de noordelijke handelszone, de verdere detaillering naar een architecturaal voorontwerp en de vertaling hiervan in een aantal juridisch verordenende krijtlijnen – dienstig als basis voor de opmaak van een RUP voor deze noordelijke zone.
De stad stelde D+A consult aan voor de opmaak van het RUP ‘Noordelijke handelszone en evenementencomplex Tragelsite’. Intussen werd het noordelijk deel in een PPS contract gegoten. Hier zal de stad haar evenementenhal laten bouwen. Het RUP werd gefinaliseerd om de bestemming industriezone volgens het gewestplan om te zetten naar de passende planologische context. De onderhandelingen in functie van de realisatie van het PPS contract lopen nog steeds.
|
Deelprojecten
- Deelproject 1 : Herlocatie busstation en heraanleg Dr. André Sierensstraat
- Deelproject 2 : Heraanleg Stationsplein (Statieplein, Stationsstraat, Maj. Claserstraat, fietsstalling)
- Deelproject 4 : Heraanleg Werfplein
- Deelproject 5 : Ontwikkeling van het project Pendelparkingsite en realisatie van voorzieningen ten behoeve van de NMBS groep (pendelparking, Kiss&ride-zone, 2de fietsstalling , Galleriagebouw) met bijhorend openbaar domein
- Deelproject 7 : Nieuwe Tragelweg
- Deelproject 8 : Passagepunten doorheen de spoorwegberm
- Deelproject 9 : Denderplein, zone kunst-op-de-helling
- Deelproject 10 : Nieuwe voetgangersbrug over de Dender, passerelle
Gerealiseerd:
- A. Lienartstraat
- Keerwand busstation (2009) en perrons en luifels busstation
- A. Sierensstraat
- Keuze projectontwikkelaar en projectontwikkeling pendelparkingsite
- Bouw nieuwe Sint Annabrug
- Heraanleg van Werfplein wegenis + pleinzone • Statieplein • Stationstraat
- Major Claserstraat
- Fietsstalling
- Tweede onderdoorgang onder de sporen
- de bouw van een keermuur tegen het spoorlichaam
- de bouw van een tunnel onder de Denderstraat
in realisatie: de bouw van het publieke deel van de ontwikkeling op de pendelparkingsite (parkeergebouw, Galleriagebouw en fietsenstalling), met uitzondering van het publiek toegankelijk domein
Onderdelen die deel uitmaken van het project maar niet van de raamovereenkomst:
- Nieuwe St.-Annabrug
- Ontwikkeling van de postsite: kantoren voor fed. Overheid en stadsdiensten
Vergunningen
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg op de Tragelsite.
- Vergunning voor de bouw van de keermuur in de André Sierensstraat.
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de bouw van het busstation.
- Stedenbouwkundige aanvraag voor fietsenstalling in Majoor Claserstraat.
- “declassering “ van de 2 dienstgebouwen.
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de “verwijdering” van een deel van het struweel op de spoorwegberm M. Claserstraat.
- Project-MER voor de ontwikkeling van de pendelparkingsite
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de bouw van de fiets- en voetgangersbrug over de Dender en de heraanleg van de kades
Nog aan te vragen:
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de bouw van een cinémacomplex
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de aanleg van het publiek domein (inclusief Denderplein, kiss & Ride en driehoekig landschapsdeel) op de pendelparkingsite
- Stedenbouwkundige aanvraag voor de ontwikkeling van de private projectontwikkeling op de pendelparkingsite
Noodzakelijke grondverwervingen
- Alle gronden, nodig voor de realisatie van de nieuwe Tragelweg en de realisatie van de nieuwe voetgangersbrug over de Dender, zijn alle gronden reeds in eigendom van de partners die samen de raamovereenkomst hebben getekend : NMBS-Holding/Infrabel, De Lijn en de stad Aalst (muv de Denderkades die in eigendom zijn van de waterwegbeheerder DVW en één perceel in eigendom van Aldi NV, die mee partner zal worden bij de bouw van het retailcomplex)
Afbraak
Gerealiseerd:
- Voormalige sint-Annabrug + voormalige voetgangersbrug
- Groot dienstgebouw van de NMBS-Holding op Statieplein
- Kleine dienstgebouw/sanitair blok van NMBS Holding op Statieplein
- Bestaande fietsenstalling in de Maj. Claserstraat
- Dagbladwinkel op Statieplein
- Sloop bestaande fietsstalling op pendelparkingsite
- Sloopvergunning van diverse dienstgebouwen van NMBS in de Denderstraat
Bekomen: - Sloopvergunning van diverse gebouwen in de zone van de nieuwe Tragelweg
|