Pagina-afbeelding |
|
Herwaardering stationsomgeving |
Project informatie spelers stad Aalst, De Lijn, NMBS. deelprojecten er zijn 12 deelprojecten |
|
|
Introductie Herwaardering van de Aalsterse stationsomgeving
|
Bijkomende informatie |
Bijkomende informatie Els Bonnarens Stad Aalst Grote Markt 1 9300 Aalst tel. 053/73.21.11 els.bonnarens@aalst.be http://www.projectaso.be/ |
|
|
Tijdslijn en sleutelmomenten |
Tijdslijn en Sleutelmomenten |
Financiële kengetallen |
Financiele Kagetallen |
Projectverloop |
1. Initiatiefase |
Initiatiefase informatie Er is een lange traditie van onder andere ontwerpend onderzoek omtrent het Aalsterse industriële landschap en de stationsomgeving (bv. door Christian Kieckens & Peter Downsbrough, Densities, 1996) |
|
|
false,false,1 |
2. Onderzoeksfase |
Onderzoeksfase informatie Eind 2002 slaan de stad Aalst, De Lijn, de NMBS, de Post en NV Amylum de handen in mekaar om de Aalsterse stationsomgeving (‘aso’) grondig te verfraaien. Dit mondt uit in een intentieovereenkomst (2002) die de basis zal vormen van de ontwerpideeën van de de strategische stedenbouwkundige studie stationsomgeving Aalst. Het stads-vernieuwingsproject stationsomgeving Aalst vormt een onderdeel van het |
grotere ‘Masterplan stationsomgeving Aalst’. Het
stadsvernieuwingsproject wil als hefboom werken voor nieuwe stedelijke
ontwikkelingen in de Denderomgeving doorheen het stadscentrum van Aalst.
Voor de stationsomgeving is de algemene doelstelling de realisatie van
een goed functionerend transferium met hoogwaardige dienstverlening voor
alle gebruikers.
|
|
false,false,1 |
3. Planuitwerkingsfase |
Planuitwerkingsfase informatie Er wordt een internationale wedstrijd (Open Oproep) uitgeschreven met architectenbureau Christian Kieckens Architects als laureaat. Dit bureau werkt een masterplan (‘Filature & Urban Fabrics’) uit voor het station en de omgeving errond. Het wordt goedgekeurd door de gemeenteraad (2003). Het plan wordt ingedeeld in 12 deelprojecten, die zowel linker- als rechteroever van de stad nieuwe mogelijkheden geven. Een relatieschema maakt de belangrijkste relaties / afhankelijkheden tussen de verschillende deelprojecten zichtbaar en opvolgbaar.
|
De planningscontext is erg belangrijk en moet worden
aangepast om te passen binnen het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
(2003). Daartoe wordt een afbakenings-RUP gemaakt (2003) waarin de
‘pendelparking’ wordt omgezet in ‘projectzone voor stedelijke functies’.
Het bereidt de aanvraag ‘stadsvernieuwingsproject stationsomgeving
Aalst’ voor.
Vooral het feit dat de stad geen grondpositie heeft wordt daarin als een gemis ervaren.
|
|
false,false,1 |
4. Uitvoeringsfase |
Uitvoeringsfase informatie Om uitvoering te geven aan het stadsvernieuwingsproject wordt een raamovereenkomst ondertekend, echter tussen slechts 3 partners: Stad, Lijn, NMBS. De overeenkomst bespreekt o.a. de financiële verdeelsleutels voor een aantal deelprojecten binnen het masterplan. Deze bevat o.a. project-organogram en afspraken omtrent projectmanagement en
|
projectcoördinatie. Als kwaliteitssupervisor wordt de
ontwerper van het Masterplan aangesteld (Ch. Kieckens). Een addendum aan
de raamovereenkomst stelt een projectcoördinator aan (Eurostation, Carl
Baert). De complexe uitvoering wordt in een systematische planning
bijgehouden en aangepast n.a.v. een stuurgroepvergadering.
|
|
false,false,1 |
5. Beheersfase |
Beheersfase informatie Beheersbewust werken is reeds aanwezig tijdens ontwerp- en uitvoeringsfase. Beheersaspecten worden bv. opgenomen bij in addenda bij de raamoverenkomst, in de oprichting van parallelle werkgroepen
|
‘Patrimoniale aangelegenheden’ (grondeigendommen,
verantwoorde-lijkheden voor uit te voeren werken, beheer ...) en ‘Kunst
& Communicatie’ en in overeenkomsten.
|
|
false,false,1 |
Evaluatie en Reflectie |
Evaluatie en Reflectie |
Publicaties en presentaties |
Publicaties en Presentaties |