Meer toegankelijke modus inschakelen
Meer toegankelijke modus uitschakelen
Home
>
Projectfase
>
Uitvoeringsfase
>
Samenwerking
Aanmelden
Het lijkt erop dat er geen JavaScript is ingeschakeld bij uw browser. Schakel JavaScript in en probeer het opnieuw.
Bovenste koppelingsbalk
Home
leeswijzer
begrippenkader
Projectfase
Momenteel geselecteerd
PROJECTFICHES
Aspecten
links
Nieuwsbrief
contact
Initiatie- en Verkenningsfase
Onderzoeksfase
Planuitwerkingsfase
Uitvoeringsfase
Momenteel geselecteerd
Beheersfase
evaluatiefase
Scope, in- en output
Samenwerking
Momenteel geselecteerd
Communicatie en participatie
Kwaliteitszorg
Instrumenten en tools
Financiering
PF_uitvoering_samenwerking
Samenwerking
1. Samenwerking op niveau van het totaalproject: focus op voortgang en kwaliteitsbewaking
Het slagen van de uitvoering valt of staat met een goede projectorganisatie. Opdrachtgever(s) en uitvoerende partij(en) moeten er beiden in deze fase voor zorgen dat het project niet ‘ontspoort’. Het blijft daarom ook in deze fase belangrijk om een overkoepelende organisatie te hebben met alle betrokken partijen, zoals dit ook voor de eerste fasen werd gedaan. Niet alleen om betere resultaten te krijgen, maar ook om mogelijke conflicten efficiënter te kunnen beheersen. Ook ‘externen’ (ondermeer het ontwerpteam en
aannemers) zullen zo sneller over betere informatie
kunnen
beschikken
en
hierdoor
een hogere kwaliteit in uitvoering kunnen genereren.
Een goede afstemming tussen procesregisseur en projectleider(s) in deze fase is een absolute noodzaak. Die procesregisseur krijgt in deze fase bijkomende taken zoals budgetopvolging, veiligheidscoördinatie uitvoering (verplicht overkoepelend), bijsturing minder hinder, overkoepelende communicatie, etc.
2. Samenwerking op niveau van het deelproject: focus op het operationele
Bij de realisatie van een deelproject focust de samenwerking zich op operationele aspecten. De flexibiliteit en discussie binnen het samenwerkingsverband is beperkt omdat de snelle uitvoering van een deelproject voorop staat.
Het is de projectleider die instaat voor de opvolging van de operationele aspecten en daarom vanaf de start van de uitvoering bereikbaar en aanspreekbaar is. Hij/zij heeft voornamelijk technische
competenties, is
eerder
specialist dan generalist en de
organisatie
van de uitvoering van het deelproject behoort tot zijn takenpakket.
Hij/zij koppelt terug naar de procesregisseur als er problemen ontstaan die invloed hebben op het totaalproject; ondermeer over de bereikbaarheid van de werf, een gewijzigde uitvoering met invloed op het aansluitende deelproject, uitlopende timing, gebeurtenissen waardoor het naburige deelproject oponthoud kan kennen, etc.
3. Publiek-private samenwerking
Het in de praktijk omzetten en managen van de gekozen vorm van publiek-private samenwerking (contractueel of participatief) in combinatie met de feitelijke projectrealisatie en -exploitatie vindt in
deze fase plaats;
nadat in
de vorige fase het aanbestedingsproces
is doorlopen om te komen tot de keuze van één of meer geschikte private PPS-partners.
false,false,1