Pagina-afbeelding |
|
Van spoorweggeul tot stedelijk buurtpark |
Project informatie Spelers- Stad Leuven: directie Ruimtelijke Ontwikkeling: afdeling ruimtelijk en duurzaamheidsbeleid en studiedienst Weg- en Waterbeheer,Gebiedsgerichte werking,
- Autonoom Gemeentebedrijf Stadsvernieuwing Leuven
- NMBS/Eurostation
- CIP (project ontwikkelaar)
- Vlaamse administratie Wegen en Verkeer
- Provincie Vlaams-Brabant
- Agentschap Innoveren en Ondernemen - EFRO-project 1015
|
Deelprojecten
- Kop van Kessel-Lo (PPS)
- Park Belle Vue (stad Leuven en provincie Vlaams-Brabant)
- Kop Koning Albertlaan (Eurostation)
- Fietstunnel onder Tiensesteenweg (AWV en stad Leuven)
- Fietpad Belle Vue (fietssnelweg richting Tienen) (stad Leuven en provincie Vlaams-Brabant)
|
|
Introductie Een nieuw knooppunt van sociale economie
|
Bijkomende informatie |
Bijkomende informatie Veronique Charlier, directeur Email : veronique.charlier@leuven.be Leen Beuckelaers, leidend ambtenaar |
Projectwebsite Website project stad Leuven
|
|
|
Tijdslijn en sleutelmomenten |
Tijdslijn en Sleutelmomenten Kop van Kessel-Lo: Park Belle-Vue: Kop Koning Albertlaan: Fietstunnel en fietspad Belle-Vue: |
Start van de werken: 16 november 2015 Ingebruikname fase 1 - Spoordijk: 1 juni 2017 Ingebruikname fase 2 - 1e deel van park en Martelarenlaan inclusief groot bastion: 28 juni 2018 Feestelijke opening fase 2: 30 juni 2018 Ingebruikname fase 3, 4 en 5 - 2e deel van park en Martelarenlaan inclusief klein bastion: 13 december 2017 Ingebruikname: Start van de werken: 16 november 2018 Inschuiven tunnel: 1 juli 2019 Ingebruikname tunnel & fietspad: 23 maart 2020
|
|
Financiële kengetallen |
Financiele Kagetallen Kop van Kessel-Lo: Park Belle-Vue: 8.290.349,22 euro, incl. btw Kop Koning Albertlaan: Fietstunnel en fietspad Belle-Vue: 4.234.681,19 euro, incl. btw |
|
|
Projectverloop |
1. Initiatiefase |
Initiatiefase informatie Kop van Kessel-Lo - Park Belle-Vue is onderdeel van een zeer omvangrijk en ambitieus project ‘Stationsomgeving Leuven’. Dit werd vanaf de jaren ’90 aangezet door het baanbrekend onderzoek door Marcel Smets en Projectteam Stadsontwerp. In 2000 was de stadszijde van het erop volgend project in grote lijnen gerealiseerd en werd gestart met de ‘achterzijde’: eerst de transformatie van de Centrale Werkplaatsen, daarna Kop Van Kessel-Lo en nu staat de realisatie van Park Belle-Vue voor de deur. De |
laatste twee onderdelen van de omvattende ontwikkeling vormen samen één stadsvernieuwingsproject. Ze hangen inhoudelijk
samen omdat de ruimte voor het park slechts kan worden opgengehouden
dankzij een extreme verdichting in een geconcentreerde zone rond de
‘achteringang’ van het station. Vermits het deel Kop van Kessel-Lo reeds
grotendeels is gerealiseerd, lopen de fasen voor de deelprojecten niet
parallel.
|
|
2. Onderzoeksfase |
Onderzoeksfase informatie Het stadsontwerp Stationsomgeving Leuven werd meerdere keren herzien en fijngesteld. De open vorm van een stadsontwerp liet toe om de planuitwerking nauw te laten aansluiten bij zowel de potenties van de plek als de middelen om deze te actualiseren. Het zoeken naar de beste partner om de Kop van Kessel-Lo te realiseren gebeurde via een wedstrijd. Als grondeigenaar nam Eurostation hierin initiatief, bijgestaan door advies van de stad Leuven, zowel bij de opmaak van de projectdefinitie, als bij de beoordeling van de inzendingen. De complexe opdracht omvatte niet enkel huisvesting (appartementen, hotel) en kantoren, maar ook het organiseren van de toegang tot het station, de inrichting van het aansluitend openbaar
|
domein, het oplossen van de verkeersknoop en de
organisatie van een groot buurtpark door alle gevraagde functies te
concentreren rond de stationsingang. Voor het onderdeel Park
Belle-Vue (park inclusief wegenis) werd de ruimtelijke verfijning
ingezet aan de hand van een projectdefinitie voor een Open Oproep. De
door laureaten voorgestelde verruiming van het project met een
fietsverbinding werd door de stad Leuven in overweging genomen en in een
haalbaarheidsstudie onderzocht. Het positieve resultaat gaf aanleiding
tot een samenwerkingsverband tussen twee laureaten en tot de herwerking
van het programma en het ontwerp.
|
|
3. Planuitwerkingsfase |
Planuitwerkingsfase informatie Voor de volledige zone Kop
van Kessel-Lo – Park Belle-Vue, tussen Diestsesteenweg en Tiensesteenweg, werd
een RUP omgemaakt om herbestemmingen, onteigeningen en herleggen van de
rooilijn mogelijk te maken.
Een samenwerkingsovereenkomst tussen stad en ontwikkelaar
vormt de basis van de publiek-private samenwerking.
Bewonersparticipatie werd niet georganiseerd. Protest tegen de verwachte
ruimtelijke en verkeersdruk bleef niet uit, maar kon de uitwerking niet
beïnvloeden en uitte zich voornamelijk binnen de officiële kanalen van
bezwaarschriften bij het ruimtelijk uitvoeringsplan. De
verdere uitwerking van Park Belle-Vue leidde wel tot actieve betrokkenheid van
omwonenden (zie draaiboek bewonersbevraging). |
In een door Eurostation te
ontwikkelen perceel op de kop van de Koning Albertlaan werden 70 bijkomende parkeerplaatsen
gepland. De kwaliteit van deze ontwikkeling zal worden bewaakt door een ontwerpwedstrijd
waarbij de stad Leuven zowel bij de opmaak van de projectdefinitie als bij de
beoordeling zal mee beslissen. |
|
4. Uitvoeringsfase |
Uitvoeringsfase informatie Park Belle-Vue is in volle
uitvoering. De nieuwe verbindingsweg voor doorgaand verkeer, de zogenaamde
Spoordijk, is reeds is gebruik. De uitvoering van de aansluitingen met de
omliggende straten en Tiensesteenweg is in uitvoering. Het park Belle Vue krijgt
stilaan zijn definitieve vorm. De werken worden verwacht voltooid te zijn in
xxx. Na voltooiing van park Belle Vue wordt er gestart met fietspad Belle Vue
en de
|
fietserstunnel onder de Tiensesteenweg. Door het ontvangen van Europese subsidies eind 2016 kwam de realisatie van dit deelproject in een stroomversnelling. De start der werken is gepland begin 2018. Na voltooiing van deze werken zal er een belangrijke missing link in de realisatie van de fietssnelweg Leuven-Tienen weggewerkt zijn.
|
|
5. Beheersfase |
Beheersfase informatie De Kop Van Kessel-Lo werd
reeds volledig opgenomen in het openbaar domein. Hierdoor beschikt Kessel-Lo
over een volwaardige toegang naar het station langs de zijde van Kessel-Lo. |
|
|
Evaluatie en Reflectie |
Evaluatie en Reflectie Positief: bijdrage van participatieve traject, meer samenhang in buurt, ontstaan van zomerbar, vervolg voor ruimere omgeving (K. Albertlaan, braderie Tiensesteenweg)
Negatief: achteraf nog bijsturen naar klimaatadaptiever ontwerp (meer bomen, minder minerale bastions,…) tov oorspronkelijke ontwerp (voortschrijdend inzicht)
|
|
|
Publicaties en presentaties |
Publicaties en Presentaties |