Park Belle Vue

Van spoorweggeul tot stedelijk buurtpark

Spelers
  • Stad Leuven: directie Ruimtelijke Ontwikkeling: afdeling ruimtelijk en duurzaamheidsbeleid en studiedienst Weg- en Waterbeheer,Gebiedsgerichte werking,
  • Autonoom Gemeentebedrijf Stadsvernieuwing Leuven
  • NMBS/Eurostation
  • CIP (project ontwikkelaar)
  • Vlaamse administratie Wegen en Verkeer
  • Provincie Vlaams-Brabant
  • Agentschap Innoveren en Ondernemen - EFRO-project 1015
Deelprojecten
  • Kop van Kessel-Lo (PPS)
  • Park Belle Vue (stad Leuven en provincie Vlaams-Brabant)
  • Kop Koning Albertlaan (Eurostation)
  • Fietstunnel onder Tiensesteenweg (AWV en stad Leuven)
  • Fietpad Belle Vue (fietssnelweg richting Tienen) (stad Leuven en provincie Vlaams-Brabant)  ​​​
​​

Een nieuw knooppunt van sociale economie

Bijkomende informatie

Veronique Charlier, directeur
Email :
veronique.charlier@leuven.be
Leen Beuckelaers, leidend ambtenaar
Email : leen.beuckelaers@leuven.be
016/27.25.00
Projectwebsite
Website project  stad Leuven


Tijdslijn en sleutelmomenten

Kop van Kessel-Lo:
 
Park Belle-Vue:
 
 
 
 
 
 
Kop Koning Albertlaan:
 
Fietstunnel en fietspad Belle-Vue:
 

Start van de werken: 16 november 2015
Ingebruikname fase 1 - Spoordijk: 1 juni 2017
Ingebruikname fase 2 - 1e deel van park en Martelarenlaan inclusief groot bastion: 28 juni 2018
Feestelijke opening fase 2: 30 juni 2018
Ingebruikname fase 3, 4 en 5 - 2e deel van park en Martelarenlaan inclusief klein bastion: 13 december 2017
Ingebruikname:
 
Start van de werken: 16 november 2018
Inschuiven tunnel: 1 juli 2019
Ingebruikname tunnel & fietspad: 23 maart 2020 

Financiële kengetallen

Kop van Kessel-Lo:
Park Belle-Vue: 8.290.349,22 euro, incl. btw
Kop Koning Albertlaan:
Fietstunnel en fietspad Belle-Vue: 4.234.681,19 euro, incl. btw

Projectverloop

1. Initiatiefase

Kop van Kessel-Lo - Park Belle-Vue is onderdeel van een zeer omvangrijk en ambitieus project ‘Stationsomgeving Leuven’. Dit werd vanaf de jaren ’90 aangezet door het baanbrekend onderzoek door Marcel Smets en Projectteam Stadsontwerp. In 2000 was de stadszijde van het erop volgend project in grote lijnen gerealiseerd en werd gestart met de ‘achterzijde’: eerst de transformatie van de Centrale Werkplaatsen, daarna Kop Van Kessel-Lo en nu staat de realisatie van Park Belle-Vue voor de deur. De  
laatste twee onderdelen van de omvattende ontwikkeling vormen samen één stadsvernieuwingsproject. Ze hangen inhoudelijk samen omdat de ruimte voor het park slechts kan worden opgengehouden dankzij een extreme verdichting in een geconcentreerde zone rond de ‘achteringang’ van het station. Vermits het deel Kop van Kessel-Lo reeds grotendeels is gerealiseerd, lopen de fasen voor de deelprojecten niet parallel. 

2. Onderzoeksfase

Het stadsontwerp Stationsomgeving Leuven werd meerdere keren herzien en fijngesteld. De open vorm van een stadsontwerp liet toe om de planuitwerking nauw te laten aansluiten bij zowel de potenties van de plek als de middelen om deze te actualiseren. Het zoeken naar de beste partner om de Kop van Kessel-Lo te realiseren gebeurde via een wedstrijd. Als grondeigenaar nam Eurostation hierin initiatief, bijgestaan door advies van de stad Leuven, zowel bij de opmaak van de projectdefinitie, als bij de beoordeling van de inzendingen. De complexe opdracht omvatte niet enkel huisvesting (appartementen, hotel) en kantoren, maar ook het organiseren van de toegang tot het station, de inrichting van het aansluitend openbaar
domein, het oplossen van de verkeersknoop en de organisatie van een groot buurtpark door alle gevraagde functies te concentreren rond de stationsingang. Voor het onderdeel Park Belle-Vue (park inclusief wegenis) werd de ruimtelijke verfijning ingezet aan de hand van een projectdefinitie voor een Open Oproep. De door laureaten voorgestelde verruiming van het project met een fietsverbinding werd door de stad Leuven in overweging genomen en in een haalbaarheidsstudie onderzocht. Het positieve resultaat gaf aanleiding tot een samenwerkingsverband tussen twee laureaten en tot de herwerking van het programma en het ontwerp.

3. Planuitwerkingsfase

Voor de volledige zone Kop van Kessel-Lo – Park Belle-Vue, tussen Diestsesteenweg en Tiensesteenweg, werd een RUP omgemaakt om herbestemmingen, onteigeningen en herleggen van de rooilijn mogelijk te maken.
Een samenwerkingsovereenkomst tussen stad en ontwikkelaar vormt de basis van de publiek-private samenwerking.
Bewonersparticipatie werd niet georganiseerd. Protest tegen de verwachte ruimtelijke en verkeersdruk bleef niet uit, maar kon de uitwerking niet beïnvloeden en uitte zich voornamelijk binnen de officiële kanalen van bezwaarschriften bij het ruimtelijk uitvoeringsplan.    De verdere uitwerking van Park Belle-Vue leidde wel tot actieve betrokkenheid van omwonenden (zie
draaiboek bewonersbevraging).

In een door Eurostation te ontwikkelen perceel op de kop van de Koning Albertlaan werden 70 bijkomende parkeerplaatsen gepland. De kwaliteit van deze ontwikkeling zal worden bewaakt door een ontwerpwedstrijd waarbij de stad Leuven zowel bij de opmaak van de projectdefinitie als bij de beoordeling zal mee beslissen.

4. Uitvoeringsfase

Park Belle-Vue is in volle uitvoering. De nieuwe verbindingsweg voor doorgaand verkeer, de zogenaamde Spoordijk, is reeds is gebruik. De uitvoering van de aansluitingen met de omliggende straten en Tiensesteenweg is in uitvoering. Het park Belle Vue krijgt stilaan zijn definitieve vorm. De werken worden verwacht voltooid te zijn in xxx. Na voltooiing van park Belle Vue wordt er gestart met fietspad Belle Vue en de 

fietserstunnel onder de Tiensesteenweg. Door het ontvangen van Europese subsidies eind 2016 kwam de realisatie van dit deelproject in een stroomversnelling. De start der werken is gepland begin 2018. Na voltooiing van deze werken zal er een belangrijke missing link in de realisatie van de fietssnelweg Leuven-Tienen weggewerkt zijn.

5. Beheersfase

De Kop Van Kessel-Lo werd reeds volledig opgenomen in het openbaar domein. Hierdoor beschikt Kessel-Lo over een volwaardige toegang naar het station langs de zijde van Kessel-Lo. ​

Evaluatie en Reflectie

Positief: bijdrage van participatieve traject, meer samenhang in buurt, ontstaan van zomerbar, vervolg voor ruimere omgeving (K. Albertlaan, braderie Tiensesteenweg)

Negatief: achteraf nog bijsturen naar klimaatadaptiever ontwerp (meer bomen, minder minerale bastions,…) tov oorspronkelijke ontwerp (voortschrijdend inzicht)



Publicaties en presentaties

Nog niet beschikbaar

© Copyright 2018 IV Kenniscentrum Vlaamse Steden – Bischoffsheimlaan 1-8 – 1000 Brussel – info@complexestadsprojecten.be | Sitemap